Espais de l'escola

El ambiente escolar es como una especie de acuario en el que se reflejan las ideas, el estilo moral, las actitudes de las persones que en él viven.
Ramona Altenwerth

Per a l’escola, un ambient agradable i estèticament cuidat, més enllà d’un efecte visual bonic, influencia positivament en la qualitat de les relacions i en el benestar i, en conseqüència, en els processos d’aprenentatge dels infants. Tenir cura de l’estètica de tots els espais de l’escola és tenir present i donar sentit a totes les coses que fem; és valorar la bellesa, la sensibilitat de tots els petits detalls. Aquesta cura de l’estètica no significa una preocupació per la decoració de les aules i els passadissos. Es tracta de repensar els espais tenint en compte:

La pregunta central a l’hora de pensar en l’espai és: com l’habitarem? Com s’establiran les relacions entre els infants? I entre els infants i els adults? I amb els materials? Com cobrirà aquest espai, les necessitats dels infants que l’habiten? Es tracta de projectar un espai de vida, amb tot el que això implica. Allunyar-nos de la idea d’espai parcel·lat per “aprendre”. Vida i aprenentatge són un tot indissoluble. Un espai habitable és un lloc on riure, plorar, dormir, somiar, jugar, aprendre, descansar, menjar, relacionar-se, descobrir, conèixer, inventar, créixer, construir, gaudir… en una paraula, viure. És important reflexionar quina escola volem per a que el seu ambient parli per nosaltres i els seus espais i materials es facin, tal i com suggereix Malaguzzi “ còmplices d’aquesta idea d’escola”
L’espai ha de projectar una identitat. Han de ser aules amb sentit i coherència que transmetin una filosofia, una narració concreta, una manera de fer i entendre. Cada aula-ambient és diferent, diversa i única. Cada espai, cada microespai té una energia diferent i s’ha dissenyat amb una intenció concreta.

Espais d'infantil

Fes clic a la imatge per ampliar